Afgelopen 28 en 29 maart 2009 hebben we onze jaarlijkse Modelspoor Expo in het kader van de jaarlijkse Landelijke Modelspoordagen gehouden. Met meer dan1300 bezoekers was dit de drukst bezochte expositie ooit. Vorig jaar hadden we al een record van 1200 bezoekers. Naast onze 5 eigen banen hadden we diverse gasten uitgenodigd om hun banen en demonstraties te tonen.
Een vaste gast is de MAK uit Kaarst met een nieuwe N-baan met leuke bewegende elementen, die de lijn Neuss-Kaarst nabeeldt. Doordat zij met modules werken, kunnen zij iedere keer weer het publiek iets anders voorschotelen.
Marco gaf een demonstratie over zijn digitale besturingscentrale Raptor waarbij geen pc en software nodig zijn. Op een hele kleine baan reden wel vijf locomotieven tegelijkertijd zonder ook maar enig moment op elkaar te botsen.
Kinderen konden hun rangeerdiploma halen door wagons af te koppelen en op het juiste spoor te zetten.
Vervolgens moesten ze de wagons weer in de aangegeven volgorde aankoppelen.
We hebben gedurende het weekeinde zelfs diploma's bij moeten drukken. Zo groot was de belangstelling. Sommige kinderen vonden het zo leuk dat ze zelfs twee diploma's gehaald hebben.
Dit jaar hadden we de M-Track groep te gast. Deze groep werkt met modules, die afwisselend op elkaar aangesloten kunnen worden. Hierdoor ontstaat er steeds een andere modelbaan. Deze baan was 13 meter lang. Voor hun begrippen een kleine baan, maar bij ons vulde hij bijna de breedte van ons pand.
Van de Silberberg-Strecke, die al op vele exposities en beurzen te bezichtigen was, werden veel foto's en filmopnamen gemaakt. Ook werden er een hoop vragen gesteld over het zelfbouwen van o.a. huizen, bomen en bergen. Om dit te leren, heeft de vereniging de workshops in het leven geroepen. U hoeft geen lid te zijn om aan deze workshops deel te nemen.
Rinske en Ilja lieten zien dat met een relatief kleine ruimte er toch hele leuke modelbanen gebouwd konden worden. Op een L-vormig baantje met zijden van maar 80 cm zagen we een railbus die op en neer pendelde maar ook een lok die telkens een wagon aankoppelde en afkoppelde tussen 2 wagons.
De BR05-groep toonde diverse dingen, zoals een Kibri-kraan die d.m.v o.a. Conrad-onderdelen onderhuids aangedreven werd. De aandrijving en electronica was geheel zelfbouw.
Maar ook de "Toverbaan" lieten zij zien: een demonstratiebaan met 4 verschillende
spoorschalen, waarop steeds dezelfde treinsamenstelling reed.
Onderaan de baan lag H0 en hoe hoger op de berg hoe smaller het spoor, ofwel hoe kleiner de schaal. Zo zag je sporen op schaal TT, N en zelfs schaal Z boven op de berg.
Er was echter altijd maar één trein in beeld. Daardoor leek de trein telkens te groeien of te krimpen. Kleine kinderen snapten er niks van, van al dat getover....
Op onze eigen NS jaren '70-baan rijdt alles digitaal met
Koploper. Hierdoor kunnen veel meer treinen
tegelijk rijden en gecontroleerd worden.
Bert Coolen toonde zijn eigen werk:
Een echt werkende kermis met schommel,
schiettent en een kermisloods waar een kantoorruimte met verlichte computerapparatuur te zien was.
Ludo demonstreerde aan kinderen hoe leuk digitaal rijden is. Ze mochten zelf een trein besturen, maar Ludo stuurde stiekem met een 2e regelaar bij.
Op zondagmiddag kregen we bezoek van het NOS-jeugdjournaal om een interview af te nemen met enkele jeugd/junior leden. Op de achtergrond zie je nog een stukje van de jeugdbaan. De uitzending is onder andere nog te bekijken via www.uitzendinggemist.nl of hier op onze eigen website.
De vaste digitale Márklinbaan trekt altijd veel publiek. Hier zien we een trein met tankwagons, die net vertrokken is van station Feldkirch en onderweg is naar het schaduwstation Bregenz. Aan de andere zijde zien we de rode dubbeldekker aan het pendelen tussen hoofdstation Feldkirch en schaduwstation Bregenz.
Dit is onze N-baan VerBrückt waar alles tot in de kleinste details is uitgewerkt.
Ton van Keulen geeft een demonstratie over het Faller-car system in combinatie met het digitaalsysteem Dynamo. Een voertuig kan hierdoor langzaam optrekken en afremmen. Maar ook lichten, knipperlichten en remlichten worden aangestuurd.
Jan Blom gaf demonstraties over het zelf bouwen van bomen, huisjes, bruggen, enz.. Veel kinderen kregen een boom mee naar huis, ook al is kerstmis al weer een poos voorbij.
Op deze foto van zondagmiddag is goed te zien hoe druk het is geweest.
Al met al kunnen we terugzien op wederom een zeer geslaagde Modelspoor Expo. De grote belangstelling is mede te verklaren door het gunstige weer (niet te warm, niet te veel zon en af en toe regen) en door de publiciteit in diverse huis aan huis bladen, kranten en natuurlijk het artikel in de Volkskrantmagazine van zaterdag 28 maart 2009.