Al vanaf het begin, in de 80er jaren, is er altijd een N-groep aanwezig geweest bij de MSG.
Kenners weten dat dit de groep is die werkt met de schaal 1: 160. Een schaal voor de kleinbehuisden zo wordt er wel eens gezegd. In ieder geval een schaal waarbij je op een relatief kleine ruimte een behoorlijke baan kunt bouwen.
De N-groep heeft door de jaren heen verschillende banen gebouwd. Alle gebouwde banen waren module banen en dus uitneembaar zodat er ook aan beurzen deel genomen kon worden.
Een van de eerste grote banen was “Utopia 2000”. De baan werd in de 90er jaren gebouwd met een visie. Het was de bedoeling om de bezoekers te laten zien hoe de N-groepsleden dachten over het transport van de toekomst. Vandaar de naam “Utopia 2000” . Met deze bijna geheel in het wit uitgevoerde baan zijn vele beurzen bezocht. Het verhaal erachter deed het goed bij de vele beursbezoekers. Zo is de baan ooit uitgenodigd door de Technische Universiteit Delft om de studenten te laten zien hoe de MSG dacht over het transport van de toekomst. Zelfs de legendarische Chriet Titulaer, bekend van het “Huis van de Toekomst”, heeft met belangstelling de uitleg aangehoord.
Momenteel (sept 2023) bestaat de N-groep uit 16 personen. Een groep die alle benodigde kennis om een baan te bouwen in huis heeft. Zo zijn er leden die alles weten over digitale technieken en anderen over het zelf bouwen van de scenery.
De groep heeft twee module banen onder beheer. De reeds vele jaren bestaande baan “Verbrückt” en een geheel nieuwe , nog naamloze baan.
De baan “Verbrückt” is nog steeds een gevraagde baan op beurzen en dat is ook de reden dat wij na elke beursgang de baan weer in een optimale conditie brengen.
Het blijft niet alleen bij onderhoud maar er worden ook verbeteringen op technisch- en nieuwe ideeën op scenery gebied aangebracht
De nieuwe, nog naamloze baan vordert langzaam. Het sporenplan ligt er en voldoet, niet onbelangrijk natuurlijk. Er wordt regelmatig gereden om te kijken of er zich nog problemen voor doen, om daarna de eventuele foutjes er uit te halen.
Voor wat betreft de scenery moet er nog veel gebeuren. Het moet een industrie gebied worden met een container- en een gewone haven. Een groot gedeelte van de olieopslag, door een van onze leden zelf gemaakt, is grotendeels klaar.
De bouw van de autoweg (grotendeels op pijlers), alwaar straks auto’s op gaan rijden, is in voorbereiding. Er is nog volop werk aan de winkel.