De Märklingroep is een groep van ongeveer 16 leden die gezamenlijk werken aan de grote vaste Märklinbaan. De baan met een afmeting van ongeveer 11 bij 6 meter bevat kilometers spoor en is dan ook geschikt voor lange treinen van ongeveer 4,5 meter lang. De baan is gesitueerd op de grens van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Een aantal plaatsen van stations zijn dan ook echt bestaande plaatsen maar de rest is puur fantasie.
Digitale historie
De baan is van oorsprong een analoge baan en is sinds de opkomst van digitaal meegegroeid naar een volledig digitaal bestuurde baan. In het begin nog met de Märklin 6021 Control unit, 6036 Control 80f en 6051 interface. Later is dit vervangen door de Uhlenbrock Intellibox waaraan je de 6036 Control 80f als regelaars kon blijven gebruiken. Enkele jaren later werd alles vervangen door een Tams MasterControl met meerdere LokControl regelaars. Aangezien we de wens hadden om ook met MFX te kunnen rijden is besloten om uiteindelijk te kiezen voor de Märklin CS3+. De HSI-88 interface die we al jaren gebruikte voor de terugmeldingen is vervangen door de Marklin L88 (Link S88) en is gekoppeld aan de Marklin CS3 centrale. Daarnaast heeft de Edits booster van 10 ampère plaatst moeten maken voor 4 Tams B-4 boosters. Het voordeel is dat we nu maar 1 interface hebben die op IP adres communiceert. Dit bleek echter enorme vertraging te geven waardoor het schakelen van wissels en de terugmeldstrengen nu via aparte interfaces aangesloten zijn. De Märklin CS3 centrale stuurt alleen treinen aan.
Baan overzicht
De baan is opgebouwd uit een hoofdbaan en een nevenbaan. De hoofdbaan bestaat uit een groot station genaamd “Feldkirch” met 2 schaduwstations “Chur” en “Bregenz” van elk 5 sporen. Beide bieden plek aan 10 treinen van elk ongeveer 3 meter lang. De nevenbaan heeft ook 2 schaduwstations genaamd “Innerbraz” en “Under Berg”. Naast het grote station beschikt deze nevenbaan over 3 lokale stations genaamd “Bad Wanne”, “Bad Innerlaternz” en “Ranuz”.
Op het industriegebied Ranuz en lokdepot kan handmatig gerangeerd worden terwijl de rest van de baan meestal volledig automatisch bestuurd wordt.
De baan wordt bestuurd met Railroad Traincontroller Gold. Deze baan werd door de ontwikkelaar Jürgen Freiwald jarenlang gebruikt als voorbeeld.
Binnen de Märklingroep zijn er verschillende onderdelen waaraan gewerkt wordt. Denk bijvoorbeeld aan elektronica, software besturing maar ook scenery, digitale autobesturing, verlichting van huizen, straatlantaarns en dag/nacht verlichting met onweer.
Digitale autobaan
Binnen de Märklinbaan hebben we gekozen voor het Dinamo MCC systeem van VPEB voor het besturen van onze digitale auto’s. Dit systeem werkt met een zendlus in de weg en een magneetband om de weg te volgen. Via de zendlus kan de auto commando’s ontvangen om snelheid aan te passen, te remmen met remlicht, knipperlicht aan te zetten en overige functies zoals zwaailichten, binnenverlichting, mistlampen, kentekenplaatverlichting, contourverlichting, enz.
Uiteindelijk is de bedoeling dat het autoverkeer over de gehele baan kan rijden.
De verkeerslichten maken we zelf d.m.v. 3d printen van de behuizing waar de ledjes in komen. De paal bestaat uit 3 maten koper buis om zo de verjonging weer te geven. Zowel de paal als de behuizing wordt gespoten met een airbrush.
Scenery
In het dorp van Bad Innerlaternz is een fietsbaan van het merk Magnorail geïntegreerd. Zie ze maar eens trappen…
Aan de voorkant van onze baan vind je een aantal drukknoppen.
Zo gaat de verlichting aan in de druipgrot en de badkamer en kun je de spoorarbeiders aan het werk zetten. De verlichting in het trappenhuis gaat aan alhoewel er wat lampen nodig aan vervanging toe zijn. De schilders die bezig zijn op station Bad Innerlaternz zetten hun werkzaamheden voort en met een druk op de knop kun je de kabelbaan laten starten.
Er is een moderne uitkijkpost over het ravijn gebouwd van cortenstaal en een bouwploeg is bezig om de spoorbrug te herstellen.
Vanuit het kasteel heb je een mooi uitzicht over het dorp Bad Innerlaternz en zie je hoe de mensen per kabelbaan van het dorp naar het topje van de berg worden gebracht.
Langs de spoorlijn en in in de bergen vindt je nog oude ruïnes en berghutjes.
Bovenop de berg vind je pension Waldblick en is zeer populair onder de wandelaars en bergbeklimmers.
Wanneer is deze baan klaar?
Deze baan lijkt klaar maar als je het ons vraagt is de baan nooit klaar. Er is altijd ruimte voor verbetering, vernieuwing en uitbereiding om deze baan nog mooier en nog betrouwbaarder te maken. Zo is er nog een hoop werk voor nog velen jaren.