Inmiddels is het onderstel opnieuw gesteld en zijn de bakken verstevigd en compleet gemaakt waarbij tevens een schaduwstation is aangebracht.
Gelukkig hebben we hier een 1e klas timmerman voor
![]() |
Theo Poel |
![]() |
Hans Noordhof & Rein Weers |
Bij dit alles maken we ook meer dan graag gebruik van de aanwezige kennis bij de andere bouwers en banen, hetgeen al de diverse tips en adviezen heeft opgeleverd.
Het ligt in de bedoeling de baan per 1 okt a.s. digitaal rijdend te hebben..
In 2017 moet de baan voor Lenz/Eurotrein naar Ontrax en we gaan er voor zorgen dat dit met een prima rijdende baan gaat gebeuren. De sceneryis qua tijd een geheel ander verhaal omdat ook dit “top of the bill ” moet gaan worden. Hier gaat onze “Bomenspecialist”en coördinatorHans van Amelsfoort mede hard aan bijdragen waarbij ik hem in de weg mag lopen waar ik redelijk goed in ben…
![]() |
Hans van Amelsfoort |
De Z21 , rails,wissels etc. alsmede rollend materieel wordt ons door Eurotrein ter beschikking gesteld hetgeen een flinke hap adem binnen een budget scheelt. Oorspronkelijk was/is dit dan ook de Demo baan van Lenz/Eurotrein waar Maarten van der Burgt importeur van is. Op 2 december 2015 kwam ik toevallig in de gezellige goed uitgeruste treinwinkel van de WSUM te Waalwijk in gesprek met Maarten van der Burgt van Eurotrein en o.a. importeur van Lenz modelspoor. Onder genot van het daar alom aanwezige attente bakje koffie en de aldaar gebouwde testbaan kwam het gesprek al snel op zijn spoor 0 baan, de lenz demo baan.. Door het wegvallen van de modelclub te Eindhoven was deze nu dakloos geworden en stond noodgedwongen ongebruikt bij maarten thuis op zolder. Een nieuw onderkomen had hij tot op dat moment nog niet kunnen vinden en ook moest de baan nog verder afgebouwd gaan worden. De baan op zich is een segment uit het plan van een grotere baan en bestaat derhalve uitsluitend uit mogelijkheden tot pendelen. Het is min of meer een grove L vorm van ca 3 bij 4 mtr. en bestaand uit slechts rails op kale planken. Dit en het feit dat een nieuwe club de baan naar wens mag op en afbouwen waarbij het nodige materieel gratis ter beschikking wordt gestel was en is eigenlijk te mooi om waar te zijn . Een baan op en top geschikt voor de scenerybouwers binnen de MSG. Enige voorwaarde is dat de baan op zijn tijd nog een aantal keren naar een beurs moet t.b.v. demonstratie van de Lenz modellen. Ik ben direct enthousiast en weet haast zeker dat een aanzienlijk aantal clubleden dit ook zal zijn mede gezien ook de unieke uitbreiding mogelijkheid voor de club naar : Spoor 0 oftewel “het koninginnen spoor”.. We spreken dan ook af dat ik het e.e.a. binnen de MSG zal peilen. Nog diezelfde middag maak ik via 2 leden het bestuur, per mail, met deze mogelijkheid bekend. Het resultaat mag er zijn en staat nu bij ons te pronken.. Nou ja dat nog niet helemaal maar dat is een kwestie van tijd en die nemen we voor wat betreft de scenery. De opzet wordt een landelijk nevenbaantje dat ergens in de Harz of de Eifel zou kunnen liggen. De scenery wordt bak voor bak aangelegd en moet van zeer hoge kwaliteit worden hetgeen zeker veel van ons zal vragen qua improvisatie en creativiteit omdat veel in eigenbouw gemaakt zal moeten gaan ontstaan. Kortom: een grote uitdaging maar wel een hele leuke en ik weet zeker dat er een aantal mensen binnen de club zijn die willen/kunnen helpen hier iets moois van te maken, ook al kan het betekenen dat een stukje “eigen beleving” even ondergeschikt moet maken, is niet makkelijk maar zeker wel te doen..

Ik wens de Spoor 0 baan alle succes binnen de MSG en Maarten…Hartstikke bedankt..
Rob van Logchem
Reacties
Ben erg benieuwd hoe ver jullie zijn met spoor nul module baan . Is deze te zien op ontraxs in Maart of pas later,
gr bernard
Ik ben benieuwd hoe ver jullie nu zijn met de bouw van de spoor nul module baan. waar jullie mee bezig zijn voor Ontraxs vind ik wel een hele uitdaging. Zelf hou ik mij privé ook bezig met spoor nul in een niet zo grote ruimte jammer genoeg. Wel heb ik totaal 5 module bakken die gebouw zijn door ernst Jorissen. Dit gaan er nog meer worden is de bedoeling maar je moet ergens beginnen.
Totaal zal het station gedeelte bahnhof Konigshofen van studio 95 uit zes delen bestaan misschien komt er nog 1 stuk tussen voor langere perron gedeelte. Voor de rest komen nog paar boogmodule bakken zo 6 stuks op de lange termijn. Mijn bedoeling is uiteindelijk een U vorm te krijgen om daar mee op show's te staan. Zo als de spoor nul dagen in Zutphen
tot zo ver mijn bericht.
Blijf jullie project volgen ben erg benieuwd wat jullie er van gaan maken.