VerBrückt (N)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Waardering 5.00 (1 Stem)
Wij schrijven september 2016.  “Volgens mij waren jullie twee jaar geleden ook al zo ver” is een veel gehoorde opmerking wanneer men de nieuwe N-baan komt bekijken. En ja, uiterlijk lijkt het inderdaad dat er de laatste twee jaren maar weinig gebeurt is. Toen wij half 2015 van de ene- naar de andere kant op de bovenverdieping verhuisden was het duidelijk dat de nauwkeurigheid waarmee wij aan het bouwen waren enigszins te wensen overliet. Na het verplaatsen kregen wij de “bakken” niet meer op de millimeter nauwkeurig tegen elkaar. Ook het reeds aangebrachte schaduwstation gaf problemen. Zolang het niet uit elkaar genomen wordt klopt het, maar natuurlijk willen wij met onze nieuwe baan ook in de toekomst weer beurzen bezoeken en dan geeft het niet op de millimeter nauwkeurig werken de nodige problemen. Er zat niets anders op dan opnieuw beginnen.

Met de ervaring van het opbouwen van onze baan “Verbrückt” in het achterhoofd, zijn wij allereerst op zoek gegaan naar een geheel nieuw onderstel dat tevens dienst zou moeten doen als transportmiddel. Indraaibare wielen zijn dan onontbeerlijk. Als voorbeeld werd het onderstel van de “Silberbergstrecke” gebruikt. Het door onze coördinator ontworpen onderstel werd bij een kennis in elkaar gelast en door de leden van de N-baan voorzien van de nodige verf zodat het jaren mee kan gaan.
Nu was het de beurt aan de “bakken”. Met de nodige precisie (tot op de millimeter nauwkeurig) werden de platen multiplex in stukken gezaagd en tot “bakken” gevormd. Ook de “bovenbakken” (een soort deksel) werden met dezelfde nauwkeurigheid gemaakt zodat ze na plaatsing op de “onderbak” exact goed liggen. Nu kon er begonnen worden met de aanleg van het schaduwstation. Ook hier hadden wij inmiddels de nodige ervaring opgedaan en wisten dat ook dit met Zwitserse precisie aangebracht moest worden, met name bij de vele “bakscheidingen”. Een millimeter te veel naar links of rechts, te hoog of te laag  geeft bij spoor “N” reeds veel problemen. Uiteindelijk liggen de rails van het schaduwstation naar onze zin en ja……….., zijn wij net zo ver als twee jaar geleden. Nu echter is het naar ieders tevredenheid en verwachten wij met het tentoonstellen op toekomstige  beurzen, waarbij de baan steeds in en uit elkaar gaat, geen noemenswaardige problemen tegen te komen.
Momenteel wordt er hard gewerkt aan de benodigde elektronica. Printplaten die de servo’s voor de wissels aansturen, bezetmelders met en zonder keerlus modules en niet te vergeten de vele meters bedrading. Allemaal netjes weggewerkt in de “onderbakken” zodat er bij het transport niets beschadigd kan worden en toch zodanig geplaatst dat er bij eventuele storingen eenvoudig aan gewerkt kan worden. Ja er is hier daadwerkelijk over nagedacht. Alle “fouten” uit onze vorige banen (Utopia en Verbrückt) proberen wij nu te voorkomen.
 
 

 De zelfgebouwde printplaten en servo’s voor de bediening van de wissels.
 
De hier getoonde bezetmelder en wisseldecoder zijn zelf gemaakt. Een van onze laatst toegetreden leden is hier helemaal in thuis en daar maken wij dankbaar gebruik van. Elke “bak” heeft zijn eigen bezetmelder zodat er niet meer doorgelust behoeft te worden. Er zitten nog maar twee kabels onder de “bakken” ; te weten één voor de data en één voor de voeding. Alle kabels zijn even lang zodat we niet hoeven te zoeken tussen welke “bakken” de kabels geplaatst moeten worden, ze passen overal.
 

Overzichts foto “onderbakken” met het schaduwstation.
 
Zodra de rails ook op de “bovenbakken” zijn aangelegd kunnen de mannen van de scenery met de aankleding van de baan beginnen. Het is de bedoeling dat er ook met autootjes op de baan gereden gaat worden.
 
Voorlopig kunnen de N-leden nog wel vooruit want ook het werk aan “Verbrückt” ligt niet stil. Aangezien dat de baan is waar wij de komende jaren nog steeds mee naar beurzen willen gaan, wordt hij niet alleen up-to-date gehouden maar worden er ook nog steeds verbeteringen aangebracht en de scenery uitgebreid. Het onderstel dat uit hergebruikte houten poten bestond is begin van het jaar vervangen door een zelfde systeem als onder de nieuwe baan. Tijdens ons laatste beursbezoek aan de Modellbau beurs te Neumünster (D) hebben wij voor het eerst hiermee gewerkt. Wat een verademing en wat een tijdswinst bij zowel de opbouw als het bij het afbreken. Ook hier wordt het onderstel tevens gebruikt als transportmiddel. Een hele aanwinst die het beursbezoek aanmerkelijk vereenvoudigd. Voor wat betreft de scenery is er onlangs een, door een van de leden geprinte, windmolen en heteluchtballon aangebracht.
  

De hete luchtballon en draaiende windmolen voorzien van een rood knipperende waarschuwingslamp.
 
De N-baan is met zijn 14 leden flink bezig met zowel de oude als de nieuwe baan. In de toekomst zal er nog een koppeling gemaakt worden tussen de oude en de nieuwe baan. Uiteindelijk  zal er qua vorm nog eenzelfde baan gebouwd gaan worden als de nieuwe baan, waardoor er een “U” ontstaat. Dat is dan ook het moment om de baan “Verbrückt” af te stoten en met de nieuwe baan de beurzen te bestormen om onze “kunsten” weer tentoon te stellen. U zult begrijpen dat ik het niet over 2017 heb maar alvast ver in de toekomst aan het kijken ben.

J.B.
 

Reacties   

0 #6 OctaviaJuicy 28-11-2018 03:44
Hi. I see that you don't update your page too often. I know
that writing articles is time consuming and boring.
But did you know that there is a tool that allows you to create new posts using existing content (from article directories or other
websites from your niche)? And it does it very well.
The new posts are high quality and pass the copyscape test.
Search in google and try: miftolo's tools
Citeer | Melden aan beheerder
0 #5 BestEzequiel 06-11-2018 16:53
I have noticed you don't monetize your website, don't waste your traffic, you can earn extra cash every month.
You can use the best adsense alternative for any
type of website (they approve all websites), for more info simply search in gooogle:
boorfe's tips monetize your website
Citeer | Melden aan beheerder
0 #4 BestLuke 30-10-2018 12:53
I see you don't monetize your site, don't waste your traffic,
you can earn extra bucks every month. You can use the best adsense
alternative for any type of website (they
approve all websites), for more details simply search in gooogle: boorfe's tips monetize
your website
Citeer | Melden aan beheerder
0 #3 profile6200 30-10-2018 10:11
Need cheap hosting? Try webhosting1st, just $10 for an year.

Citeer | Melden aan beheerder
0 #2 Rob van Leeuwen 26-03-2017 20:38
Ben vandaag op bezoek geweest en heb natuurlijk de N-baan bekeken. Mijn spoor is een schaal van 1:160.
Heb een inschrijfformulier meegenomen.
De groeten aan Jan Willem van Zoest.
Citeer | Melden aan beheerder
0 #1 M.P. Hornis 24-03-2017 19:25
A.s. zondagmiddag hoop ik jullie een bezoek te brengen. Arthur kent mij via iTrain als mphoi.
Citeer | Melden aan beheerder

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen

Fotogalerij

MSG Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte worden gehouden over onze modelspoor expositie, workshops en overige informatie omtrent onze vereniging?

Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief.

Evenementen agenda

19 jan 2019 - 19 jan 2019
Internationale beurs Houten
22 feb 2019 - 24 feb 2019
Expo Houten Rail 2019
09 mrt 2019 - 09 mrt 2019
Internationale beurs Houten

Neem contact met ons op

Volg ons op social media

Adresgegevens:
  • Zilverenberg 38, 5234 GM 's-HertogenboschZilverenberg 38, 5234 GM 's-Hertogenbosch
  • 073-6417621073-6417621

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag? Laat het ons weten