Met de ervaring van het opbouwen van onze baan “Verbrückt” in het achterhoofd, zijn wij allereerst op zoek gegaan naar een geheel nieuw onderstel dat tevens dienst zou moeten doen als transportmiddel. Indraaibare wielen zijn dan onontbeerlijk. Als voorbeeld werd het onderstel van de “Silberbergstrecke” gebruikt. Het door onze coördinator ontworpen onderstel werd bij een kennis in elkaar gelast en door de leden van de N-baan voorzien van de nodige verf zodat het jaren mee kan gaan.
Nu was het de beurt aan de “bakken”. Met de nodige precisie (tot op de millimeter nauwkeurig) werden de platen multiplex in stukken gezaagd en tot “bakken” gevormd. Ook de “bovenbakken” (een soort deksel) werden met dezelfde nauwkeurigheid gemaakt zodat ze na plaatsing op de “onderbak” exact goed liggen. Nu kon er begonnen worden met de aanleg van het schaduwstation. Ook hier hadden wij inmiddels de nodige ervaring opgedaan en wisten dat ook dit met Zwitserse precisie aangebracht moest worden, met name bij de vele “bakscheidingen”. Een millimeter te veel naar links of rechts, te hoog of te laag geeft bij spoor “N” reeds veel problemen. Uiteindelijk liggen de rails van het schaduwstation naar onze zin en ja……….., zijn wij net zo ver als twee jaar geleden. Nu echter is het naar ieders tevredenheid en verwachten wij met het tentoonstellen op toekomstige beurzen, waarbij de baan steeds in en uit elkaar gaat, geen noemenswaardige problemen tegen te komen.
Momenteel wordt er hard gewerkt aan de benodigde elektronica. Printplaten die de servo’s voor de wissels aansturen, bezetmelders met en zonder keerlus modules en niet te vergeten de vele meters bedrading. Allemaal netjes weggewerkt in de “onderbakken” zodat er bij het transport niets beschadigd kan worden en toch zodanig geplaatst dat er bij eventuele storingen eenvoudig aan gewerkt kan worden. Ja er is hier daadwerkelijk over nagedacht. Alle “fouten” uit onze vorige banen (Utopia en Verbrückt) proberen wij nu te voorkomen.

De zelfgebouwde printplaten en servo’s voor de bediening van de wissels.
De hier getoonde bezetmelder en wisseldecoder zijn zelf gemaakt. Een van onze laatst toegetreden leden is hier helemaal in thuis en daar maken wij dankbaar gebruik van. Elke “bak” heeft zijn eigen bezetmelder zodat er niet meer doorgelust behoeft te worden. Er zitten nog maar twee kabels onder de “bakken” ; te weten één voor de data en één voor de voeding. Alle kabels zijn even lang zodat we niet hoeven te zoeken tussen welke “bakken” de kabels geplaatst moeten worden, ze passen overal.

Overzichts foto “onderbakken” met het schaduwstation.
Zodra de rails ook op de “bovenbakken” zijn aangelegd kunnen de mannen van de scenery met de aankleding van de baan beginnen. Het is de bedoeling dat er ook met autootjes op de baan gereden gaat worden.
Voorlopig kunnen de N-leden nog wel vooruit want ook het werk aan “Verbrückt” ligt niet stil. Aangezien dat de baan is waar wij de komende jaren nog steeds mee naar beurzen willen gaan, wordt hij niet alleen up-to-date gehouden maar worden er ook nog steeds verbeteringen aangebracht en de scenery uitgebreid. Het onderstel dat uit hergebruikte houten poten bestond is begin van het jaar vervangen door een zelfde systeem als onder de nieuwe baan. Tijdens ons laatste beursbezoek aan de Modellbau beurs te Neumünster (D) hebben wij voor het eerst hiermee gewerkt. Wat een verademing en wat een tijdswinst bij zowel de opbouw als het bij het afbreken. Ook hier wordt het onderstel tevens gebruikt als transportmiddel. Een hele aanwinst die het beursbezoek aanmerkelijk vereenvoudigd. Voor wat betreft de scenery is er onlangs een, door een van de leden geprinte, windmolen en heteluchtballon aangebracht.
.jpg)
De hete luchtballon en draaiende windmolen voorzien van een rood knipperende waarschuwingslamp.
De N-baan is met zijn 14 leden flink bezig met zowel de oude als de nieuwe baan. In de toekomst zal er nog een koppeling gemaakt worden tussen de oude en de nieuwe baan. Uiteindelijk zal er qua vorm nog eenzelfde baan gebouwd gaan worden als de nieuwe baan, waardoor er een “U” ontstaat. Dat is dan ook het moment om de baan “Verbrückt” af te stoten en met de nieuwe baan de beurzen te bestormen om onze “kunsten” weer tentoon te stellen. U zult begrijpen dat ik het niet over 2017 heb maar alvast ver in de toekomst aan het kijken ben.
J.B.
Reacties
Heb een inschrijfformulier meegenomen.
De groeten aan Jan Willem van Zoest.